In Borne leeft carnaval als nergens anders. Om al dat feestplezier in goede banen te leiden, bundelen wij – Stichting Borns Carnaval – de krachten van de Bornse carnavalsverenigingen. Onze stichting is het gezamenlijke hart achter het carnaval in de gemeente Borne.
We zorgen ervoor dat tradities blijven bestaan, verenigingen elkaar versterken en inwoners elk jaar weer kunnen genieten van een feest vol kleur, muziek en saamhorigheid.
We werken samen met alle carnavalsverenigingen uit de gemeente Borne. Door die samenwerking kunnen we grote evenementen organiseren, kennis delen en samen verder bouwen aan het carnaval in ons dorp.
Voorzitter – René Jannink
Secretaris – Vanessa Hullegie
Penningmeester – Wouter ten Cate
Financiële commissie – Wouter ten Cate
Installatiecommissie – Vanessa Hullegie
Jongerencarnaval – Bas van der Laan
Kindercarnaval – Luc de Haan
Krantcommissie – Laurens Oude Breuil
Optochtcommissie – Sjoerd Jannink
PR-commissie – Denise Stadman
Sponsor- en tentcommissie – Alfons Nijland
Vergunningen & veiligheid – Frank Morssink
Voor-
zitters
Dennis ten Dam –Â Voorzitter C.V. De Kolkleu
Jordy Oude Vrielink – Voorzitter C.V. De Doldraejers
Martin Smits –Â Voorzitter C.V. De Toet’nbloazers
Daniël van den Berg – President C.V. De Toet’nbloazers
Maurice Hoekstra –Â Voorzitter C.V. De Melbuulkes
Marlou Essink –Â Voorzitter K.V. De Angorageiten
OPTOCHT-COMMISSIE
De Optochtcommissie zorgt ervoor dat de kleurrijke stoet elk jaar veilig en soepel door de straten van Borne trekt. Vanaf september zijn de twaalf commissieleden volop bezig met de voorbereidingen voor de carnavalsoptocht. Ze vergaderen regelmatig en hebben nauw overleg met de gemeente, brandweer en politie om de route en veiligheidsmaatregelen goed af te stemmen. Daarnaast zorgen ze voor de vergunningen, regelen en leiden ze de verkeersregelaars op en houden ze toezicht op de keuringen van de wagens.
In de weken voor carnaval worden de deelnemerslijst en optochtvolgorde vastgesteld en vinden de laatste controles plaats. Op de dag zelf is de commissie vroeg aanwezig aan de Europastraat voor de opstelling, begeleiding en veiligheid, zodat alles soepel verloopt tot aan de ontbinding bij de Koem. Na maanden van voorbereiding zien de vrijwilligers hun inzet beloond met een fantastische optocht.
Bouw mee aan een wagen, loop mee in de optocht of help achter de schermen en maak deel uit van het mooiste feest van het jaar! Wil jij zelf, alleen of met familie/vrienden, meedoen aan de Grote Bornse Carnavalsoptocht? Schrijf je in via ons aanmeldformulier of stuur een e-mail!
Contact: optocht@bornscarnaval.nl
SPONSOR- EN TENTCOMMISSIE
Zonder sponsoren geen stichting en zéker geen carnaval! Dankzij hun steun kunnen we elk jaar weer mooie activiteiten organiseren. De Sponsor- en Tentcommissie zorgt ervoor dat het feest in het centrum écht tot leven komt: van knallende optredens tot gezellige ontmoetingen en een prominente plek voor de prijsuitreiking.
In nauwe samenwerking met de Krantcommissie krijgen zowel sponsoren als verenigingen een mooie plek in de carnavalskrant. Sinds twee jaar organiseert de commissie de Bornse Party. De commissie regelt alles: van de inrichting van de tent tot verlichting, geluid, decoratie en artiesten. Â Samen met de commissie Vergunningverlening en Veiligheid zorgen ze voor alle benodigde vergunningen. Achter de schermen wordt bovendien hard gewerkt aan de logistiek van beveiliging en EHBO tot vrijwilligers voor achter de bar en bij de entree.
Het is een enorme inspanning die maanden voorbereiding vraagt, maar het resultaat is elk jaar weer een onvergetelijk feest! De Sponsor- en Tentcommissie is een onmisbare schakel in het succes van het Bornse Carnaval. Zonder hun inzet en zonder de betrokkenheid van onze vele sponsoren, zou dit geweldige feest simpelweg niet mogelijk zijn.
Contact: sponsoring@bornscarnaval.nl
KRANT
COMMISSIE
Elk jaar zorgt de krantcommissie ervoor dat D’n Melbuul’nse Sufferd verschijnt: dé carnavalskrant van Borne, Zenderen en Hertme. In D’n Melbuul’nse Sufferd presenteren de vijf carnavalsverenigingen uit de gemeente Borne hun hofhoudingen, van prinsen en adjudanten tot jonkvrouwen en jeugdhoogheden, én hun programma vol feestelijke activiteiten. Natuurlijk is ook het programma van Stichting Borns Carnaval te vinden, inclusief de route van de Grote Bornse Optocht.
Samen met de sponsorcommissie onderhoudt de krantcommissie het contact met de vele sponsoren die deze traditie mogelijk maken. Dankzij hun steun kan D’n Melbuul’nse Sufferd ieder jaar weer worden gedrukt en verspreid. De krant biedt niet alleen een podium aan onze verenigingen, maar ook aan de bedrijven die het Borns Carnaval een warm hart toedragen.
Met een advertentie in D’n Melbuul’nse Sufferd of als optochtsponsor bereik je duizenden carnavalsvierders in Borne en omgeving. Wil jij jouw bedrijf laten zien tijdens het carnavalsseizoen? Wij bespreken graag de advertentie- en sponsormogelijkheden met je. Bekijk de sponsorpagina op onze website voor meer informatie.
Contact: sponsoring@bornscarnaval.nl
PR-COMMISSIE
De PR-Commissie zorgt ervoor dat het Bornse carnaval volop in de schijnwerpers staat. Of het nu gaat om verslaggeving van evenementen georganiseerd door SBC of het delen van hoogtepunten in (lokale) kranten en op onze sociale mediakanalen, de PR-Commissie is erbij om het carnaval te promoten.
Daarnaast werkt de PR-Commissie nauw samen met de Sponsorcommissie om onze sponsoren in de spotlights te zetten. Met een mix van offline en online promotie krijgen onze sponsoren de aandacht die ze verdienen, en bieden we hen een breed podium om zichtbaar te zijn bij het publiek.
Contact: pr@bornscarnaval.nl
KINDER
CARNAVAL
Carnaval is er voor jong én oud! In Borne organiseren drie van de vijf carnavalsverenigingen hun eigen kindercarnaval, en dat blijft zo. Maar nu Borne zelfs een eigen kinderburgemeester heeft kan een officieel Borns kindercarnaval natuurlijk niet achterblijven!
Tijdens de carnavalstijd worden veel Bornse scholen bezocht door één van de hooghedenparen. Toch worden nog niet alle scholen bezocht en juist daar ligt een mooie missie voor Stichting Borns Carnaval. Want carnaval is méér dan alleen feest: het is een stukje Twents cultureel erfgoed dat we met trots willen doorgeven aan de volgende generatie. Stichting Borns Carnaval kijkt actief naar mogelijkheden om het kindercarnaval verder te laten groeien en nóg meer kinderen te laten meegenieten van deze prachtige traditie.
De commissie kijkt verder dan alleen de basisschoolleeftijd. Carnaval verbindt en dat geldt óók voor kinderen, jongeren, volwassenen en senioren met een verstandelijke beperking. Ook zij horen erbij en verdienen hun eigen carnaval. Op dit moment onderzoekt de commissie hoe we ook deze groep het echte carnavalsgevoel kunnen laten beleven. Kortom, de commissie Kindercarnaval is nog jong, maar zit vol energie, ideeën en potentie.
Contact: kindercarnaval@bornscarnaval.nl
JONGEREN CARNAVAL
Alle bij Stichting Borns Carnaval aangesloten verenigingen hebben een eigen jongerenafdeling:
De Draejpiepers, De Melbroekies, de jeugd van De Toet’nBloazers, de jeugd van De Kolkleu en de jongerenraad van De Angorageiten. Veel van deze groepen hebben zelfs hun eigen jeugdhoogheden in de vorm van een jonkheer en jonkvrouw. Samen trekken zij langs feesten en evenementen in de regio, begeleid door hun eigen hoogheden en een eigen Raad van Elf.
De afgelopen jaren is het aantal jongeren dat zich bij een carnavalsvereniging aansluit enorm gegroeid. De groepen worden elk jaar groter, hechter en gezelliger, een mooie ontwikkeling waar we als Borns Carnaval trots op zijn! Sinds kort is er binnen Stichting Borns Carnaval een contactpersoon Jongerencarnaval actief. Zo blijft de stem van de jeugd goed vertegenwoordigd in alles wat we doen.
Contact: secretaris@bornscarnaval.nl
INSTALLATIE-COMMISSIE
Voordat de Stadsprins en zijn Adjudant de scepter over Borne mogen zwaaien, worden ze op feestelijke wijze geïnstalleerd door de voorzitter van Stichting Borns Carnaval. Dit bijzondere moment vindt plaats op de laatste zondag van januari in de grote zaal van het Kulturhus.
Tijdens de installatiemiddag krijgen alle Bornse prinsenparen van de burgemeester een maatschappelijke uitdaging mee. Tot aan de officiële opening van het carnavalsweekend werken zij aan deze opdracht, waarvan de resultaten worden gepresenteerd tijdens de sleuteloverdracht in het gemeentehuis. Zo laten we samen zien dat carnaval in Borne niet alleen draait om feesten, maar ook om verbinding en betrokkenheid binnen onze gemeenschap. De installatiecommissie zorgt ervoor dat deze bijzondere middag tot in de puntjes is voorbereid. Van planning tot presentatie, alles verloopt vlekkeloos, met oog voor traditie, sfeer en natuurlijk een flinke dosis Bornse gezelligheid!
Vooruitkijken naar Carnaval 2026
Wie wordt de nieuwe Stadsprins van carnaval 2026? Binnenkort wordt bekend wie het stokje overneemt van Stadsprins Gert en Adjudant Hilco. Dus houd onze website en socials goed in de gaten…
Contact: secretaris@bornscarnaval.nl



